ФІНАНСОВА БЕЗПЕКА ЯК КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕН¬НЯ ЗДІЙСНЕННЯ СТАЛОЇ ГРОШОВО-КРЕДИТНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ
Анотація
Статтю присвячено дослідженню окремих аспектів фінансової безпеки держави, а також питань, пов'язаних із удосконаленням механізму відновлення функціонування банків. Наголошено на тому, що здійсненню сталої грошово-кредитної політики має сприяти злагоджена робота органів державної влади, перш за все Парламенту України, шляхом прийняття відповідних законодавчих актів. Аргументовано, що окремі правові норми сучасного банківського законодавства здатні завдати негативного впливу на фінансову безпеку країни через наявність в їхньому тексті окремих норм, що: 1) ігнорують охоронну функцію права, спрямовану на недопущення порушення законних прав та інтересів фізичних та юридичних осіб, підриваючи, відповідно ідеологію правової держави, якою Україна визнана в тексті Основного Закону; 2) нівелюють систему правосуддя; 3) легалізують можливість поширення в Україні практики прийняття незаконних актів/рішень, зокрема, з боку НБУ; 4) обмежують коло осіб, права яких порушено внаслідок виведення банку з ринку на підставі протиправного (незаконного) індивідуального акта Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства фінансів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, рішення Кабінету Міністрів України, учасниками банку; а також способи захисту прав таких осіб - відшкодуванням завданої шкоди у грошовій формі за кошти Державного бюджету України, зокрема сформованого за кошти платників податків, зокрема клієнтів банку; тощо.
Зазначено, що вольову частину дій чи бездіяльності органу влади реалізують відповідні посадові або службові особи, які мали б ужити всіх заходів із метою запобігання порушенню актів законодавства України та недопущення завдання шкоди правам і законним інтересам третіх осіб. З метою запобігання перекладенню тягаря відшкодування завданої учасникам банку шкоди у грошовій формі виключно на громадян України, які шляхом сплати податків і зборів беруть участь у формуванні Державного бюджету України, вбачається внесення змін до кодифікованого нормативно-правового акта.
Посилання
2. ОП оцінює додаткові витрати на боротьбу з COVID-19 у $3,5-4 млрд і розраховує збільшити суму фінансування від МВФ майже вдвічі. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/ economic/649327.html.
3. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізмів регулювання банківської діяльності» № 590-ІХ від 13 травня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-20.
4. Jiang Y. Response and Responsibility: China in East Asian Financial Cooperation. The Pacific Review. 23. 2010. Р. 603-623.
5. Howell R.T., Kurai M., Tam L. Money Buys Financial Security and Psychological Need Satisfaction: Testing Need Theory in Affluence. Social Indicators Research. 110. 2013. Р. 17-29.
6. Knights D. Governmentality and Financial Services: Welfare Crises and the Financially Self-Disciplined Subject. In Regulation and Deregulation in European Financial Services. London :
Palgrave Macmillan, 1997. Р. 216-235.
7. Pitt-Catsouphes M., Smyer M.A. 2005. Older Workers: What Keeps Them Working. Issue Brief. 1. URL: https://dlib.bc.edu/islandora/object/bc-ir:100893/datastream/PDF/view.
8. Pankow D., O'Neill B. 2008. Extension Financial Security For All: a Community of Practice to Increase Financial Literacy. Journal of Extension. 46. URL: https://www.joe.org/joe/
2008june/a3.php.
9. Peeters H. Sustainable Development and the Role of the Financial World. In The World Summit on Sustainable Development. Dordrecht : Springer, 2005. Р. 241-274.
10. Kaur A. Maslow's Need Hierarchy Theory: Applications and Criticisms. Global Journal of Management and Business Studies. 3. 2013. Р. 1061-1064. URL: https://www.ripublication.com/ gjmbs_spl/gjmbsv3n10_03.pdf.
11. Greenfield C., Williams P. 2001. Financial Advertising and Media Rhetoric. Southern Review: Communication, Politics & Culture. 34. 44. URL: https://search.informit.com.au/ documentSummary;dn=741168790675060.
12. Acemoglu, Daron, and James A Robinson. 2012. Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty. 1st ed. New York : Crown, 529 р.
13. Глава НБУ Смолій та його заступники отримують понад 350 тис. грн на місяць. URL: https://ua.112.ua/ekonomika/hlava-nbu-smolii-ta-ioho-zastupnyky-otrymuiut-ponad-350-tys-hrn-na-misiats-532416.html.
14. Пояснювальна до проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення деяких механізмів регулювання банківської діяльності № 2571-д від 30 березня 2020 р. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68492.