ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В ПЕРІОД НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ
Анотація
Статтю присвячено визначенню етапів становлення системи пенсійного забезпечення в роки незалежності України. Обгрунтовано, що кризовий стан пенсійного законодавства, пенсійної системи загалом гостро ставить питання формування нової доктрини пенсійного забезпечення, яка має стати одним із основних політико-правових завдань держави, що потребує свого вирішення як економічними, так і правовими засобами і що, у свою чергу, вимагає істотного оновлення чинного пенсійного законодавства.
На підставі вивчення думок вітчизняних науковців та аналізу чинного пенсійного законодавства доведено доцільність у період розбудови незалежної Української держави виділити такі чотири етапи становлення пенсійної системи: 1-ий етап (з 5 листопада 1991 р. до 9 липня 2003 р.) - етап становлення національної системи пенсійного забезпечення; 2-ий етап (з 9 липня 2003 р. до 8 липня 2011 р.) - етап зміни ідеології пенсійного забезпечення; закріплення трирівневої системи пенсійного страхування; 3-ий етап (з 8 липня 2011 р. до 3 жовтня 2017 р.) - етап модернізації системи спеціального пенсійного забезпечення; 4-ий етап (з 3 жовтня 2017 р. до сьогодні) - етап формування гідного матеріального забезпечення пенсіонерів. Визначено особливості пенсійного забезпечення на кожному із зазначених етапів.
Обґрунтовано, що прийняті у 2011-2017 рр. Верховною Радою закони України суттєво знизили диференціацію в пенсійному забезпеченні та частково уніфікували пенсійне законодавство, визначили тенденцію до єдності у правовому регулюванні пенсійних відносин. Безперечно, проявлені в законах тенденції до уніфікації сприяють підвищенню ролі загальних, єдиних принципів правового регулювання пенсійного забезпечення, а внесені зміни до пенсійного законодавства певною мірою активізували проведення реформи пенсійної системи та підтверджують, що сучасне вітчизняне пенсійне законодавство поетапно розвивається (хоч і надто повільно) в напрямку загальноєвропейських тенденцій. Але водночас ці перманентні законодавчі зміни також засвідчують відсутність системного підходу до проведення пенсійної реформи, оскільки внесені в законодавство новели не наблизили рівень пенсійного забезпечення громадян до європейських стандартів.
Висловлено думку, що розпочатий у 2017 р. 4-ий етап реформування пенсійної системи в Україні має завершитися прийняттям Пенсійного кодексу України.
Посилання
2. Шумило М.М. Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні : монографія.
Київ : Ніка-Центр, 2016. 680 с.
3. Шумило М.М. П'ятий етап пенсійної реформи в Україні. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2017. № 12 (194). С. 4-7.
4. Про створення Пенсійного фонду України : Постанова КМУ від 28 січня 1992 р. № 39. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/39-92-%D0%BF.
5. Черненок К.П. Аналіз рівня життя пенсіонерів як індикатора ефективності реформування пенсійної системи України. Наукові праці. 2010. Т. 133. Вип. 120. С. 72-77.
6. Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян : Постанова КМУ № 1522 від 2 листопада 2006 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1522-2006-%D0%BF.
7. Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи : Закон України від 8 липня 2011 р. Відомості Верховної Ради України. 2012. № 12-13. Ст. 82.
8. Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо підвищення пенсій : Закон України
від 3 жовтня 2017 р. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 40-41. Ст. 383.