СПЕЦИФІКА КОНТРОЛЮ НА РИНКУ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ ЗАЛЕЖНО ВІД ВИДУ НЕБАНКІВСЬКИХ ФІНАНСОВИХ УСТАНОВ: ДОСВІД ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ

  • Г. М. Шовкопляс
Ключові слова: Національний банк України, Національна комісія з цінних паперів і фондового ринку України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг України, ринок небанківських фінансових послуг, державне регулювання, контроль, нагляд

Анотація

Важливість державного регулювання ринку небанківських фінансових послуг пов'язана насамперед із необхідністю забезпечення єдності ринку, відкритості такого ринку, нагляду за функціонуванням небанківських фінансових установ і захисту прав споживачів небанківських послуг. У зв'язку з цим було здійснено реформування системи органів державного регулювання на ринку фінансових послуг. Повноваження щодо здійснення контролю на рику будуть розподілені між двома органами - Національним банком України та Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку України, а такий орган, як Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг України, буде ліквідовано. Національний банк України буде регулювати та контролювати діяльність банків, страхових компаній, лізингових компаній і суб'єктів господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають право надавати послуги фінансового лізингу, факторингових компаній, кредитних спілок, бюро кредитних історій, ломбардів, інших фінансових установ. У сферу відповідальності Національної комісії з цінних паперів і фондового ринку входитиме регулювання недержавних пенсійних фондів і фондів фінансування будівництва, фондів операцій із нерухомістю. Проблема створення принципово нової моделі нагляду та контролю за діяльністю фінансових установ на ринках фінансових послуг в Україні обговорюється протягом тривалого часу. І та модель, яка є зараз потребує певних коректувань. Але жодна модель не буде ефективною, якщо її не адаптувати до реалій країни. Тому постає питання про потрібність нової моделі регулювання, яка поєднує всі контролюючі функції в єдиному наглядовому органі - Національному банку України з частковим застосуванням поділу повноважень із новоствореним органом щодо пруденційного нагляду.

Посилання

1. Directive 2014/65/EU of the European Parliament and of the Council of 15 May 2014 on markets in financial instruments. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX: 32014L0065.
2. Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council of 15 May 2014 on markets in financial instruments. URL: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/ TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R0600&from=EN.
3. Directive 2009/138/EC of the European Parliament and of the Council of 25 November 2009 on the taking-up and pursuit of the business of Insurance and Reinsurance (Solvency II). URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32009L0138.
4. Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on access to the activity of credit institutions and the prudential supervision of credit institutions and investment firms. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32013L0036.
5. Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on prudential requirements for credit institutions and investment firms. URL: http://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?qid=1474800744984&uri=CELEX:32013R0575.
6. Core principles for effective banking supervision. URL: https://www.bis.org/publ/bcbs230.pdf.
7. Insurance Core Principles. URL: http://www.iaisweb.org/page/supervisory-material/ insurance-core-principles.
8. Objectives and Principles of Securities Regulation. URL: https://www.iosco.org/library/ pubdocs/pdf/ IOSCOPD323.pdf.
9. Nier, E.W. (2009). Financial Stability Frameworks and the Role of Central Banks: Lessons from the Crisis. (IMF Working Paper, WP/09/70). URL: https://www.imf.org/external/
pubs/ft/wp/2009/wp0970.pdf.
Опубліковано
2020-07-22